Internet zrewolucjonizował świat. Zmienił całkowicie nie tylko życie, ale także biznes. Ukształtował nowy segment, jakim jest e-commerce. Segment sprzedaży internetowej, który rozwija się z roku na rok. Wielu przedsiębiorców, mniejszych lub większych, chciałoby otworzyć swój sklep internetowy. Na co jednak zwrócić uwagę?

Podstawą każdego sklepu internetowego jest oprogramowanie, na którym sklep działa. Na polskim rynku nie brakuje firm IT, które mają w ofercie sklepy internetowe. Wydaje się zatem, że wybór jest prosty – skorzystać z oferty i sprzedawać. W dużym uproszczeniu tak właśnie jest.

Na co jednak zwrócić uwagę, chcąc otworzyć sklep internetowy?


Darmowy sklep internetowy – przekalkuluj jego opłacalność

Sklepy internetowe to nie tylko rozwiązania komercyjne. Nie brakuje rozwiązań bezpłatnych, takich jak PrestaShop czy WooCommerce. Aczkolwiek na wieść, że to rozwiązania bezpłatne, niektórzy mogą zareagować alergicznie. Jest pewna forma mentalnego przekonania, że skoro coś jest darmowe…to prawdopodobnie jest kiepskie. Ale czy na pewno?

Otóż nie – PrestaShop i WooCommerce to naprawdę dobre, popularne, wykorzystywane komercyjnie rozwiązania sklepowe. Wdrażane również przez agencje interaktywne. Są one bezpłatne co oznacza, że wystarczy wejść na ich stronę internetową, pobrać i zainstalować na własnym serwerze. I w teorii po wstępnej konfiguracji, można prowadzić sprzedaż. Dlatego sporo sklepów internetowych w Polsce, jest oparte właśnie o WooCommerce czy PrestaShop. Tym bardziej, że istnieje dla nich sporo motywów graficznych i wtyczek, zwiększających możliwości sklepu.


Czy darmowy sklep internetowy oznacza, że nie trzeba ponosić kosztów?


Cóż…prawdopodobnie nie uciekniesz od pewnych kosztów. Lub nie okażą się tak małe, jakby się oczekiwało (w końcu oprogramowanie jest darmowe).

Spora część sklepów internetowych, działa z powodzeniem na domyślnych szablonach graficznych. A standardowe możliwości sklepu są dla nich wystarczające. Każdy biznes ma jednak swoją specyfikę. Zdecydowana większość wdrożeń jakie prowadziłem, była w dużej mierze zindywidualizowana. Każdy przedsiębiorca miał inne oczekiwania, a specyfika biznesu sprawiała, że potrzebne były dedykowane funkcjonalności. Sklep miał się również wyróżniać designem.

Oznacza to mniej więcej, że jeśli potrzebujesz niestandardowych rozwiązań – prawdopodobnie nie uciekniesz od dodatkowych kosztów. Stworzenie i zakodowanie indywidualnej oprawy graficznej, zakupy potrzebnych wtyczek, rozbudowa o indywidualne funkcjonalności itp.

Dodatkowo, zadbać trzeba o wsparcie techniczne. Jeśli Twoja firma nie posiada działu IT, który mógłby wspierać sklep – warto rozważyć abonament na wsparcie techniczne u firm, które świadczą je dla wymienionych WooCommerce czy PrestaShop. Lecz to ponownie oznacza jakiś koszt. Nie warto jednak oszczędzać na wsparciu technicznym. W razie awarii czy nieprzewidzianej sytuacji – może być za późno aby pisać na społecznościowym forum wsparcia, z prośbą o pomoc. Ponieważ awarię mamy tu i teraz, a niekoniecznie znajdziemy na takim forum pomoc.


Powstaje zatem pytanie – czy warto skorzystać ze sklepów takich jak WooCommerce lub PrestaShop?


Zdecydowanie warto spróbować. Są one fundamentem wielu sklepów internetowych, a co ważniejsze, oprogramowanie jest darmowe. Wystarczy je pobrać i zainstalować. Warto jednak przekalkulować sobie, czy „darmowe jest rzeczywiście tańsze”. Może się okazać, że faktycznie tak będzie. Natomiast darmowy sklep nie oznacza automatycznie, że nie wydasz ani grosza. I warto uczulić na tę kwestię.


Integracja z programem handlowo-magazynowym

Choć sklepy internetowe można obsługiwać w panelu administracyjnym, warto rozważyć integrację z programem handlowym (np. Subiekt GT lub innym).

Dzięki integracji z programem magazynowym oszczędzasz czas. Wymiana danych jest dwustronna, czyli ofertę dla sklepu tworzysz w aplikacji handlowej – pobierane są stamtąd towary, obrazki, stany magazynowe itd. I w drugą stronę, zamówienia od klientów ze sklepu, mogą być przesłane jako dokumenty ZK do Twojego programu.

Oszczędza to czas, ponieważ zamiast klikać żmudnie w panelu administracyjnym, dane przesyłane są bezpośrednio np. ze Subiekta do sklepu, a także odwrotnie.

Dzięki temu praca jest bardziej zautomatyzowana. A w niektórych przypadkach, kiedy integracja jest kompleksowana – rzadko może być w ogóle potrzeba, aby wchodzić do panelu administracyjnego sklepu.


Model rozliczenia sklepu – na własność czy w abonamencie?

Większość sklepów internetowych na polskim rynku, jest dostępna w modelu SaaS (Software as a Service). W ramach niskiego abonamentu klient otrzymuje sklep, miejsce na serwerze, dostęp do aktualizacji i wsparcia technicznego. Zwykle abonamenty są miesięczne i wynoszą ok. 100zł netto, lecz nie jest to reguła.

Sklep internetowy w abonamencie ma ten plus, że nie trzeba ponosić dużych kosztów. W ramach abonamentu, użytkownik otrzymuje już cały pakiet usług. Przykładami popularnych firm oferujących takie sklepy to np. Shoper, Infoserwis, Sote, Sky-Shop itp.


Czy warto uruchomić sklep internetowy w abonamencie?


Jeśli to Wasz pierwszy sklep, prawdopodobnie warto. Możecie sprawdzić swoje koncepcje i porównać z rzeczywistością. Aczkolwiek warto sprawdzić, czy możliwe są rozbudowy sklepu i wykupienie licencji wieczystej. Jeśli korzystacie z komercyjnych rozwiązań sklepowych, warto mieć taką możliwość. Dlaczego?

Wymogi rosną z czasem. Dlatego niewykluczone, że jeśli sklep to umożliwia – docelowo rozwinie się on, o stworzone dla Was funkcjonalności. Nabierze formy, która odpowiada oczekiwaniom. Dlatego umożliwienie rozbudowy jest istotne, lecz nie zawsze możliwe dla wariantu abonamentowego. Niewykluczone, że standardowe możliwości sklepu będą wystarczające, lecz warto mieć otwartą furtkę na przyszłość, umożliwiającą te rozbudowy.

Aczkolwiek sklep w abonamencie, nadal Wasz nie będzie. Mimo zainwestowanego czasu i środków….

Dlatego możliwość wykupienia sklepu jest istotna. Umożliwia to również instalację na własnym serwerze. Natomiast w porównaniu do abonamentu – dostęp do aktualizacji oraz pomocy technicznej może być odpłatny.


Wydajny hosting

Jeśli posiadasz sklep w wariancie abonamentowym – będzie już zainstalowany na odpowiednim hostingu. Jest to składowa część abonamentu i nie musisz się martwić tą kwestią.

Natomiast jeśli posiadasz własny sklep, przykładowo wspomniany PrestaShop, WooCommerce lub inny – jest to istotna kwestia. Która niestety często jest ignorowana.

Na rynku jest wiele firm hostingowych, a tani serwer, można dostać już za ok. 20zł. Nadaje się on dla strony internetowej, lecz instalacja tam sklepu, może być kiepskim pomysłem.

Myśląc o serwerze dla sklepu trzeba uwzględnić parę czynników. Przykładowo ilość asortymentu, przewidywany ruch, wydajność serwera itp. Nawet idealny sklep nie przyniesie klientów jeśli będzie działać wolno, zatykać się przy większym ruchu, a dodatkowo szybko wyczerpie się transfer miesięczny serwera. Zdecydowanie, trzeba tu czegoś więcej. Szczególnie, że klienci wyczuleni są na prędkość działania sklepu.

Ze swojego doświadczenia – mogę polecić trzy firmy hostingowe, w których zainstalowałbym własny sklep. Dodatkowo, skorzystasz z ich usług taniej, dzięki kodom promocyjnym:

  • LH.pl – kod rabatowy 20%: LH-20-108383
  • UnixStorm – kod rabatowy 20% (nazwa polecającego): jusko
  • Nazwa.pl kod rabatowy 25%: ep96-7688-9449

Czy to wszystko?

Temat sklepów internetowych jest niewyczerpany. Dlatego choćby w trosce, by ten artykuł nie zmienił się w nieczytelną szpaltę tekstu – mogłem wyłącznie zainicjować ideę. Uruchomienie sklepu to wyłącznie pierwszy krok. Aczkolwiek każdy biznes i przygoda, rozpoczynają się właśnie od niego.

Chętnie wrócę jednak do tematu, szczególnie jeśli okazał się dla Was interesujący.